« Povratak na sadržaj Broj 1 | Godina 2007

Budite mudri pri odabiru osiguratelja / Be Wise When Choosing Your Insurance Company (Blanka Doko)

Pogođeni požarom ostali su ponajviše razočarani osigurateljem. Svoju pravdu potražit će na sudu, a osiguranicima savjetuju – pomoć potražite od stručnjaka

U Svetoj Nedelji već osamnaest uspješnih godina posluje Grafika-grafoprint, prva hrvatska tvornica za proizvodnju igraćih karata. Tijekom godina proširili su svoje poslovanje i počeli proizvoditi didaktičke i društvene dječje igre, poklon vrećice, prigodne čestitke, pozivnice za vjenčanje te zahvalnice. Proizvodnjom visokokvalitetnih kalendara ušli su u područje ekskluzivnih poslovnih darova i suvenira. Sposoban vlasnik Ivan Šajnić, vrijedni radnici i moćni strojevi stvorili su od Grafike-grafoprint prepoznatljivu hrvatsku kvalitetu i uspješnu tvrtku. Nemili događaj poljuljao je poslovanje, ali nikako ga nije uništio. Što te ne ubije, osnaži te, poslovica je koja se itekako može primijeniti u slučaju tiskare Grafika-grafoprint.

Uzrok, apsurd, posljedice

Ivan Šajnić nije ni slutio što se događa kada su ga srpanjskoga poslijepodneva prošle godine nakon radnog vremena nazvali susjedi i rekli mu da se dimi iz njegove hale. Požurio je prema mjestu događaja. Vatrogasci iz Svete Nedelje i Zagreba stigli su 15-ak minuta nakon poziva i nakon pola sata vatra je bila ugašena. Međutim, zbog gustoga dima, tinjanja i kondenzacije nastala je velika šteta. Gorjela je prostorija za proizvodnju igraćih karata. Osim lako zapaljivih materijala, ponajviše su stradali skupocjeni i teško nabavljivi strojevi za rad. Kriminalisti i vatrogasni inspektori utvrdili su da je uzrok požara bilo pregrijavanje prigušnice neonske lampe na stropu koja je počela taliti plastiku te je ubrzo došlo do vatre. Gledajući fotografije požarišta, Ivan Šajnić s velikom dozom razočaranosti govori o posljedicama nemilog događaja.

- Izuzetno sam zahvalan hrabrim vatrogascima koji su uspjeli na vrijeme zaustaviti vatru te spasiti ostatak pogona. Ipak, strašno sam pogođen cijelim događajem. Naravno, takve situacije mogu se dogoditi svima, pa i meni. Ono što me najviše pogađa jest ponašanje osiguravajućega društva kojemu sam vjerovao punih 16 godina. Od samoga početka ponašali su se neprofesionalno i nekorektno. Iako je šteta vrlo brzo utvrđena, tek nakon tri mjeseca odlučili su isplatiti novac, pa su i time prekršili točku Ugovora koja tumači kako se isplata rješava u roku 14 dana nakon utvrđene štete, a najdulje 30 dana. I još jedan apsurd: priznali su štetu, vještačenje i uzrok požara u potpunosti, ali isplatili su tek 30 posto ukupnoga iznosa! Budući da je šteta iznosila više od milijun i pol tisuća kuna, bio sam prisiljen zatvoriti pogon. Dotično osiguravajuće društvo nije pokazalo ni osnovnu dozu socijalnog osjećaja prema ljudima koji su ostali bez posla i prihoda. Uz pomoć dragih prijatelja i solidarnosti kolega uspjeli smo u rujnu koliko-toliko strojeve osposobiti za rad. Međutim, ono što nas i dalje pogađa jest prosječna iskorištenost strojeva. Inače su njihovi radni kapaciteti daleko veći, pa zbog poteškoća u proizvodnji radimo prekovremeno. Srećom, izvukli smo se iz financijskog gubitka. I dalje ću biti osiguranik, ali duboko razmišljam kojem osiguravajućem društvu dati svoje povjerenje, ističe Ivan Šajnić.

Što nas ne ubije, to nas osnaži

Zbog svega što se dogodilo, Ivan Šajnić angažirao je nezavisnog konzultanta za područje osiguranja imovine. Vjeruje da će uskoro tužiti dotično osiguravajuće društvo. I dalje je uvjerenja da osoba treba biti osigurana, ali od izuzetne je važnosti koje društvo treba odabrati. Sud smatra jedinim mjestom gdje pravda može biti zadovoljena. Za sve osobe koje razmišljaju o budućem osiguratelju, Ivan Šajnić ima hvalevrijedan savjet.

- Ljudi obavezno moraju biti osigurani i vjerovati osiguravajućem društvu kojem pripadaju. No, pri odabiru osiguravatelja, pomoć i savjet valja potražiti od stručne osobe koja ima iskustva u radu s osigurateljima, posebice na području štete. Moja najveća pogreška je ta što sam svoje osiguratelje odabrao čistim automatizmom, bez ikakva razmišljanja. Smatram da bismo puno bolje prošli da sam se na vrijeme savjetovao sa stručnjakom i odabrao korektno i profesionalno osiguravajuće društvo. No, što je, tu je, idemo dalje s radom, naglašava vlasnik tiskare Grafika-grafoprint.

Savjet nezavisnog konzultanta

Rješenje je u informiranosti i edukaciji. Konzultant za područje osiguranja imovine savjetuje osiguranike kako se trebaju ponašati nakon nastale štete i kako si mogu pomoći u što bržem rješavanju odštete.

Životno znanje i mudrost otkrivaju se u riječima doktora znanosti koji djeluje kao nezavisni konzultant za osiguranike. Autor mnogih stručnih radova i knjiga s područja osiguranja cijeli svoj radni vijek proveo je na vodećim pozicijama u respektabilnim osiguravajućim društvima u Hrvatskoj, Sloveniji i mnogim zemljama Europe. Danas djeluje u Institutu za osiguranje, održava mnoge edukativne seminare, a svoje bogato praktično znanje i iskustvo koristi u radu kao nezavisni konzultant za područje osiguranja imovine. Savjetuje osiguranike o primjeni ugovora na nastalu štetu, u njihovo ime izrađuje odštetne zahtjeve te se bavi upravljanjem osigurateljnim rizicima kod osiguranja imovine.

Pravila ponašanja nakon štete. Nakon nastanka štete, osiguranici su uznemireni i zbunjeni te često ne reagiraju kako bi trebali. Nezavisni konzultant ističe na što osiguranik treba obratiti pozornost nakon što pretrpi štetu te koje poteze valja povući.

- Primarno je pitanje nakon nastanka štete jesu li predstavnici osiguratelja došli na mjesto događaja i pregledali štetu, te napisali detaljan zapisnik što je oštećeno i uništeno od stvari koje su predmet osiguranja po polici osiguranja. Oni trebaju odrediti štetu totalnih karakteristika i djelomičnu štetu. Nakon nastale štete, osiguranik može angažirati stručnjaka koji poznaje štete i osiguranja. On će mu pomoći u angažiranju sudskog vještaka i nabavi ponuda da se utvrdi koliko stoji dovođenje oštećenih stavki do početnog stanja. On sastavlja odštetni zahtjev u skladu sa Zakonom o obveznim odnosima. Cilj je da osiguranik što prije dobije odštetu, naglašava konzultant.

Broker između osiguranika i osiguratelja. Od iznimne je važnosti kakav Ugovor o osiguranju sklapaju osiguratelj i osiguranik. Broker je osoba koja može posredovati između osiguranika i osiguratelja. Pri ugovaranju Ugovora o osiguranju važno je uzeti u obzir tzv. risk menadžment ili upravljanje rizicima. Stručnjaci s ekonomskog i tehničkog područja detaljno pregledaju određeni objekt ili zgradu, pa ako uvide da je izložena određenim opasnostima, osiguraniku savjetuju da to doda osnovnom modelu Ugovora. U svijetu je uobičajena praksa da velike tvrtke imaju svoje stručnjake – risk menadžere, a ako ih nemaju, onda to za njih rade specijalizirane tvrtke tzv. tvrtke za snimanje rizika. U Hrvatskoj postoji 13 registriranih brokerskih kuća, a licencu brokera ima puno više ljudi jer ih u većim tvrtkama radi po nekoliko.

- Ugovor i osiguranje može imati 100 varijanti. Važno je da su sve stavke u skladu sa zakonom, da ih osiguranik razumije i prihvaća. Europska komisija traži od europskih osiguratelja da pojednostave uvjete Ugovora o osiguranju, da budu čitljiviji, jasniji i razumljiviji, objašnjava nezavisni konzultant za područje osiguranje.

Rejting na prvom mjestu. Kada osiguranik mjesecima čeka na isplatu odštete, počinje se pitati je li negdje pogriješio i bi li bolje prošao da je sklopio Ugovor s nekom drugim osiguravajućim društvom. Doktor znanosti komentira praksu.

- Većina ljudi opredjeljuje se za osiguratelja koji nudi nižu premiju, a to nije mudro. Prije potpisivanja ugovora, valjalo bi provjeriti rejting osiguravajućeg društva na području šteta. Vrlo brzo otkrije se koji su osiguratelji nekorektni. U svijetu vlada pozitivan trend koji je karakterističan po tome što osiguratelji zaista pomažu osiguraniku nakon nastale štete. Kod nas se u većini slučajeva odugovlači. Osnova svega je da osiguranik zaključuje ugovor kako bi u slučaju nastale štete ostvario naknadu, a prije svega, ako je šteta velika. Osiguratelji bi morali po prijavi štete intervenirati i pomoći osiguraniku, ali u Hrvatskoj praksa nije takva u svim društvima. Upravo zbog svoje sigurnosti ljudi bi se trebali educirati na području osiguranja kroz Institut za osiguranje, časopis Svijet osiguranja i brojne seminare koje osobno držim. Ne treba srljati u odabiru osiguratelja, savjet je kojim nezavisni konzultant za osiguranje završava svoje riječi.

Blanka Doko

 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: