« Povratak na sadržaj Broj 3 | Godina 2014

Primjena grafičkih standarda u ambalažnoj industriji

Naručitelji i proizvođači ambalaže vode vječitu borbu oko probnih otisaka i otisnutog proizvoda, intenziteta boja, ujednačenosti proizvoda s originalom, kolorita itd. Čak 90 % svih reklamacija u grafičkoj industriji odnosi se na otisnutu boju. Glavni razlog su očekivanja kupca i predvidivost rezultata na konačnom proizvodu.
Najčešći problem tiskara je zadovoljavanje očekivanja kupca po pitanju boja. Stoga često čujemo izjave tiskara da im kupci korigiraju nanose boja na stroju prilikom ovjere otiska, da komentiraju doživljaj boja na grafički neprihvatljiv način itd.
Kako to poboljšati i imati zadovoljnog naručitelja, ali i proizvođača?
Naravno, odgovor je u primjeni standarda u proizvodnji, koji podrazumijevaju stabilnost i ponovljivost proizvodnog procesa (egzaktnost i mjerljivost). Nažalost, vrlo je mali broj proizvođača ambalaže koji primjenjuju tehničke norme za grafičku industriju, pa onda i imaju bezbroj problema.

PSO - ProcesS Standard Offset
Posebice u ofsetnom tisku postoji opisani standardizirani proces rada koji se naziva PSO - Process Standard Offset. Temelji se na tehničkoj normi za ofsetni tisak ISO 12647-2 u kojoj je tijek rada u potpunosti opisan, od ulaza kupčeve datoteke pa do otisnute naklade. Ta norma obuhvaća rukovanje datotekama, upravljanje bojama, izradu probnog otiska, njenu provjeru i certifikaciju, izradu CtP ploče, kontrolu prirasta rastertonskih vrijednosti, nanose i nijanse boja u tisku, kontrolu otisnute naklade itd.
Korištenjem PSO-a jamčite za kvalitetu izrade cjelovitog tiskanog proizvoda, od stvaranja datoteke do gotovog tiskanog proizvoda. PSO opisuje koji su odgovarajući mjerni uređaji i kontrolne metode kojima proizvodni proces može biti nadziran, vođen i dokazan. To uključuje mjerne uređaje sa spektroskopskim i denzitometrijskim postavkama, kao i odgovarajuće ispitne elemente (npr. kontrolni strip).
Nadalje, PSO postavlja nominalne vrijednosti i tolerancije za tisak na modernim proizvodnim materijalima, pokazujući što je razumno i ostvarivo.
Oni koji se pridržavaju i rade prema toj normi imaju otisak koji je u standardu i on je početna točka za sve ostale otiske.
Osim te norme, postoji još čak 86 primjenjivih tehničkih normi za grafičku industriju, ali neću ih posebno spominjati jer naši tiskari obično znaju nabrojati jednu do dvije norme.

Kvaliteta je mjerljiva, provjerljiva i izvodiva!
Zašto je važno raditi prema opisanom standardiziranom procesu za ofsetni tisak?
Zato što je kvaliteta postala mjerljiva, provjerljiva i izvodiva! Zato što ćete imati najmanje problema u proizvodnji, izbjeći ćete reklamacije, i to je ono što kupac očekuje od vas - da isporučite otisak u skladu s tehničkom normom za ofsetni tisak.
Kupac više nema vremena da mu šaljete probni otisak ili bilo kakvu probu. On jednostavno traži od vas dokaz da vaši otisci odgovaraju standardu.
Zbog toga sve češće na međunarodnim natječajima za tisak možete vidjeti jednu od stavki zahtjeva pod nazivima FOGRA39, PSO ili ISO 12647-2 itd.
To su sve različiti nazivi za isti cilj, a to je otisak koji može postići svatko tko se pridržava uputa.

Korištenjem PSO-a jamčite za kvalitetu izrade cjelovitog tiskanog proizvoda
Nažalost, velik broj hrvatskih tiskara nije čulo za grafičke standarde pa ih tako i ne primjenjuju i tu nastaje problem kad nudite svoju uslugu kupcu koji zna što je standard. Sada kada smo postali dio Europske unije i otvorila su se vrata velikog tržišta, možemo raditi za to tržište jedino ako radimo onako kako kupci to očekuju.

Znate li raditi po standardu 12647-2?
Evo još jedan razlog zašto bi bilo dobro da znate raditi po standardu 12647-2. Sve češće slušam izjave tiskara da imaju problem s neopravdanim reklamacijama koje kupci koriste kako bi im umanjili vrijednost isporučene robe. Što tiskara u tom trenutku radi? Prihvaća reklamaciju te daje dodatni rabat na isporučenu robu. Kupac to prepoznaje kako priliku da svaki put reklamacijom dobije više za manje novaca. Kupac je uvijek u pravu - reći će neki pa nema smisla raspravljati s njim o opravdanosti reklamacije. Ako radite prema proceduri za ofsetni tisak i to možete dokumentirati te kvalitetno prezentirati vašem kupcu, on će znati da surađuje s profesionalcem koji prihvaća činjenice temeljene propisanim procedurama koje priznaje ISO međunarodna organizacija. Vjerujte mi da će to biti zadnja reklamacija od kupca koju ćete dobiti.
Još jedan problem je novac jer je za uvođenje standarda potrebno investirati u edukaciju zaposlenika, mjernu opremu, softver i sam certifikat. Da, treba investirati da bi mogao nešto dobiti. Osobno mislim da je bolje investirati u to nego u nove strojeve jer ionako će otisci biti isti kao i prije. Zaposlenici koji ne znaju procedure za ofsetni tisak radit će isto na bilo kojoj opremi. Možda dobro, možda ne, ali vi to ne znate.
Na svu sreću, ima svijetlih primjera tiskara koje su prepoznale potrebu za poštivanjem zadanih procedura i praćenjem procesa ofsetnog tiska. Iskustvo govori da uvođenjem standardizacije svi su zadovoljni jer se točno zna kako i na koji način treba raditi i kakav otisak moramo dobiti.
Na kraju svim svojim kolegama grafičarima želim da se upoznaju s PSO i ISO 12647-2, da rade na taj način kako bi mogli bez ikakvih problema konkurirati na svim tržištima, kao i na EU tržištu koje nam se sada otvorilo.
Drage kolege, budite pravi profesionalci i u tehničkom smislu, a ne samo u komercijalnom.

Dean Tolp, direktor razvoja, Grafik.net d.o.o., Zagreb; savjetnik za unaprjeđenje grafičke proizvodnje, FOGRA partner za pripremu i podršku za certifikaciju prema PSO (ISO 12647)
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: