« Povratak na sadržaj Broj 4 | Godina 2011

Ivana Ožeg, izvršna direktorica u Rotoplastu d.o.o., Kerestinec

Predanim radom do regionalnog lidera

Rotoplast je obiteljska tvrtka osnovana 1971. godine u Samoboru, a ove godine obilježava 40 godina postojanja i poslovanja. U tih je 40 godina Rotoplast izrastao u važnog igrača u industriji ambalaže i respektabilnu tvrtku koja bilježi stalni rast izvoza. Tim smo povodom razgovarali s Ivanom Ožeg, izvršnom direktoricom.
Tvrtka Rotoplast u vlasništvu je obitelji Budimić. Već 40 godina uspješno posluje kako na domaćem, tako i na području regije, a posljednjih se godina sve uspješnije širi i na područje EU. Neprekidno ulaganje u zaposlenike i tehnologiju te prilagođavanje tržišnim uvjetima i zahtjevima kupaca vrijednosti su koje su Rotoplast dovele u sam vrh ambalažne industrije. No tu ambicije ne prestaju. Kakve planove ima Rotoplast u idućih nekoliko godina te što je sve obilježilo dosadašnje poslovanje pitali smo Ivanu Ožeg, izvršnu direktoricu u Rotoplastu.

Ove godine obilježavate 40. obljetnicu poslovanja. Što biste istaknuli kao glavne vrijednosti i razloge uspjeha Rotoplasta?
Kao i u obitelji naših vlasnika, obitelji Budimić, i u našoj tvrtki nastojimo održati pozitivnu atmosferu, prijateljsko okruženje, podržavamo jedni druge u nastojanju da svaki dan naučimo nešto novo i da se razvijamo na osobnoj i profesionalnoj razini. To su vrijednosti koje već generacijama promiču vlasnici kojima možemo zahvaliti što su postavili čvrste temelje, kako u svojoj obitelji, tako i u maloj obrtničkoj radnji koja je uz njihovu podršku danas izrasla u respektabillnu kompaniju i važnog igrača u industriji ambalaže.

Rotoplast je na ovim prostorima poznat i kao pionir fleksotiska, tehnike koja je u svojim začecima bila prilično neusavršena. Kako ste se odlučili baš za fleksotisak i kako je tekao razvoj?
Rotoplast je doista začetnik tehnike fleksotiska u Hrvatskoj. Mi smo uveli fleksotisak u hrvatsku prehrambenu industriju, a tomu je prethodilo uvjeravanje i educiranje kupaca u njegovu kvalitetu i prednosti koje pruža. Danas Rotoplast ima više od 300 kupaca i stoga slobodno možemo reći da smo uspjeli.
Za pet godina se vidimo kao vodeći proizvođač savitljive ambalaže koji izvozi više od 70 posto svojih proizvoda
Povijest naše tvrtke započela je sada već davne 1971. godine. Rotoplast je obiteljska tvrtka osnovana u Samoboru s dva stroja od kojih se jedan zvao Rotoplast. Godine 1994. tvrtka seli u novi proizvodno-poslovni prostor u industrijskoj zoni Sv. Nedelje, a od 2002. nalazi se na sadašnjoj lokaciji u Kerestincu. Godine 2005. počinje značajnije širenje poslovanja akvizicijom tvrtke Bakrotisak d.d. iz Garešnice, koja se bavi tehnikom dubokog tiska. Širenje nastavljamo 2008. ulaskom u strateški savez s tvrtkom Hon-ing d.o.o. iz Sv. Križa Začretje, također u istoj branši. U Rotoplastu je prisutna visoka svijest o potrebi postizanja i održavanja visoke razine kvalitete, što potvrđujemo posjedovanjem certifikata ISO 9001:2008 koji imamo od 2004. godine, a posjeduju ga i ostale tvrtke u našem strateškom savezu.

Odnedavno funkcionirate kao grupa. Akvizirali ste srodne tvrtke. Što ste time dobili vi, a što tržište ambalaže?
Funkcioniramo više po principima strateškog saveza. Shvatili smo da zajedničkim djelovanjem možemo ostvariti brojne prednosti, a najveća je u tome što međusobno dopunjujemo proizvodne programe. Zajedničko nam je i to što smo svi proizvođači ambalaže uglavnom za prehrambenu industriju. Hon-ing obuhvaća ofsetni tisak i UV fleksotisak, Rotoplast solventni fleksotisak, a Bakrotisak, kao što mu i samo ime govori, tiska tehnikom dubokog tiska, odnosno bakrotiska. Sinergijom ostvarujemo prednosti kroz zajednički nastup prema kupcima u razvijanju njihovih novih projekata jer tako objedinjujemo znanja iz tehnologija i iskustva u proizvodnji sve tri tvrtke, a to je gotovo “stogodišnje” iskustvo kada zbrojimo godine njihova postojanja. Zajedničkim nastupom našim kupcima možemo ponuditi puno veću paletu proizvoda, veće kapacitete, fleksibilnost i stručnu pomoć te možemo, uz minimalni trošak i bez prolongiranja rokova, kupcima na vrijeme odraditi posao. Također, kvalitetnom analizom minimalnih troškova s obzirom na količine, kupcu možemo sugerirati tehnike tiska koje će mu dati najbolji omjer cijene i vrijednosti s obzirom na njegove želje za razinom kvalitete otiska i na količine koje želi naručiti.

Kojim proizvodnim kapacitetima raspolažete danas?
Možemo reći da smo u zadnje tri godine investicijama u strojeve i opremu povećali ukupne kapacitete više od 100 posto, danas je to oko 4000 tona. Najnovija investicija je prošlogodišnja kupnja novog stroja za fleksotisak Miraflex CM 10, a prije toga investirali smo u novi stroj za laminiranje te u laser za izradu digitalnih formi, laser za perforacije, koekstruder i u niz drugih manjih strojeva i opreme.

Velik dio vaših kupaca su proizvođači hrane u regiji. Kako se to odrazilo na vaše poslovanje u uvjetima opće, a i lokalne gospodarske krize?
Neosporno je da smo osjetili posljedice opće gospodarske krize, poprilično nas je uzdrmala iako smo se pripremili. No, na sreću, posljedice nisu bile tako ozbiljne kao za neke od naših konkurenata u regiji. Bili smo svjesni da je samo pitanje vremena kad će se kriza preliti iz Europe k nama pa smo stoga odradili brojne pripremne radnje kao što je refinanciranje naših obveza prema kreditorima, koristeći snagu našeg strateškog saveza uspjeli smo djelomično obuzdati cijene naših sirovina i to tako da smo dio nabave preusmjerili na daleke zemlje (90 posto naše sirovine uvozimo jer nema proizvodnje u Hrvatskoj), optimizirali smo proizvodnju i sve procese te investirali u najproduktivniju opremu koja se nudi na tržištu.
Bili smo svjesni i situacije na domaćem tržištu pa smo se stoga odlučili fokusirati na izvoz. U taj smo projekt uložili značajna sredstva i probili se na tržište Austrije, Mađarske, Engleske, Njemačke, Rusije, Srbije, Bosne i Hercegovine, Slovenije te na mnoga druga.
U zadnje tri godine investicijama u strojeve i opremu povećali smo ukupne kapacitete više od 100 posto, danas je to oko 4000 tona
Možemo se pohvaliti da nam je u zadnje dvije godine izvoz narastao više od četiri puta. S obzirom da smo proizvođači ambalaže ponajviše za prehrambenu industriju, s određenim vremenskim odmakom osjetili smo pad životnog standarda građana koji je doveo do smanjenja potrošnje, što je opet dovelo do smanjenja proizvodnje prehrambenih proizvoda, a time, naravno, i do manjih potreba i narudžbi ambalaže. Prilagodili smo se novonastaloj situaciji, postali fleksibilniji i brži, ponudili mogućnost čuvanja gotove ambalaže za neke kupce, prilagodili troškove proizvodnje smanjenim količinama po narudžbi i posvetili se traženju unutarnjih ušteda. Na neki način kriza nam je i pomogla da se još racionalnije i štedljivije ponašamo, da više pazimo na sve troškove i da se još više posvetimo boljem organiziranju i kontroli svih procesa kako bi troškovi, škart i gubici zbog unutarnjih nesukladnosti ili pak reklamacije kupaca bili što manji.

Europska unija pred lanac opskrbe prehrambene industrije stavlja goleme zahtjeve kako bi se osigurala sigurnost potrošača. S obzirom da ste i vi jedna od karika u tom lancu, kojim sve sustavima jamčite kvalitetu svojih proizvoda?
Sve tvrtke u našem strateškom savezu imaju certifikat ISO 9001:2008 i uspješno ga primjenjuju. Također, zbog zahtjeva pojedinih velikih inozemnih kupaca morali smo se certificirati prema njihovim korporacijskim standardima. To je konkretno bio zahtjev svih velikih ruskih tvrtki s kojima smo započeli ozbiljnu suradnju. Osim toga, s obzirom da planiramo ozbiljniji prodor na tržište zapadne Europe, razmatramo i uvođenje mnogih drugih certifikata kao što je DPG – certifikat koji je potreban ako želite proizvoditi etikete za pića koja imaju povratnu ambalažu za njemačko tržište, ili pak BRC – certifikat koji ima stroge zahtjeve vezane uz skladištenje i praćenje gotovog proizvoda od proizvodnje, skladišta pa sve do skladišta kupca pomoću sljedivosti svake pojedine role, kutije i kompletne isporuke.

Najnoviji trendovi pokazuju opadanje veličine tiskarskih naklada, što je bila jedna od najvećih prednosti fleksografskog tiska. Primjećuju li se ti trendovi i u vašem poslovanju te kako se nosite s njima?
I mi primjećujemo pad veličina tiskarskih naklada kod pojedinih kupaca, ali to nije slučaj samo u Hrvatskoj, to je trend u svijetu. Zahvaljujući našem strateškom savezu možemo ponuditi različite tehnike tiska koje imaju različite minimalne veličine naklade isplative za rad i možemo stoga naći optimalnu kombinaciju koja će kupcu biti cjenovno prihvatljiva i zadovoljiti ga kvalitetom, a koja će istovremeno i nama biti ekonomski i tehnološki opravdana. Također, zbog smanjivanja troškova, naročito pripreme, primijetili smo trend prelaska iz tehnike bakrotiska u fleksotisak. Time smo istovremeno racionalizirali proizvodnju seljenjem nekih manjih poslova gledano s pozicije tehnike dubokog tiska u fleksotisak, koji pak na našem novom stroju može postići vrlo dobru kvalitetu tiska i proizvoditi manje naklade zbog nove tehnologije koja omogućuje značajne uštede u fazi pripreme tiska na stroju; priprema slobodnih tiskovnih agregata dok stroj paralelno tiska neki nalog te kraće vrijeme i manja količina potrebne folije za pripremu tiska.

Koje tehnološke inovacije uvodite?
Trenutno smo najaktivniji u prezentiranju i radu na razvojnim projektima vezanima uz INFRAREDESIGN®, izum jedinstven u svijetu, rezultat predanog rada grupe stručnjaka sa zagrebačkog Grafičkog fakulteta, koju predvodi profesor Vilko Žiljak.
Možemo s ponosom naglasiti da smo ekskluzivni nositelji prava na primjenu patenta u industriji savitljive ambalaže. Radi se o sasvim novom poimanju dizajna, o novom izumu u području grafičke znanosti i prakse koji omogućuje kreiranje vidljivo-nevidljivih informacija i upravljanje njima. Moguće je kreirati dvostruku sliku, jednu vidljivu pri dnevnom svjetlu (400-700 nm), a drugu vidljivu u bliskom infracrvenom dijelu spektra (700-1000 nm). Ta skrivena slika može biti sve što možemo kreirati i u dizajnu koji vidimo pri dnevnom svjetlu, portret, grafika, tekst. Ono što je posebno interesantno jest jednostavna primjena u koju smo se osobno uvjerili u Rotoplastu u tisku plastične fleksibilne ambalaže za koju vjerujemo da će postati novi trend u fleksotisku – INFRARED ambalaža. S aspekta kupca i marketinga omogućeno je, dakle, stvaranje dodane vrijednosti proizvoda, individualizacija proizvoda te stvaranje “onog nečeg” što izdvaja njihov proizvod od sličnih proizvoda konkurencije. Osim ove tehnološke inovacije, kupcima možemo ponuditi uslugu perforiranja folije laserom kako bi se omogućilo lakše otvaranje pakiranog proizvoda, što se već naveliko primjenjuje na brojnoj stick ambalaži napitaka od kave te vitaminskih napitaka u granulama.
Kriza nam je pomogla da se još više posvetimo kontroli svih procesa kako bi troškovi, škart i gubici bili što manji
Koji su vam planovi za idućih nekoliko godina i gdje se vidite za sljedeću veliku obljetnicu tvrtke?
Sljedećih pet godina bit će vrlo interesantno i izazovno ponajviše zato jer će se situacija na tržištu ambalaže stabilizirati, pokrenut će se opći gospodarski rast i vrlo vjerojatno ćemo biti članica Europske unije. Sve su to veliki izazovi koje ćemo morati prihvatiti i suočiti se s njima. Zato se planiramo na vrijeme pripremiti i konstantno radimo na educiranju svojih ljudi jer je to uvijek najbolja i najisplativija investicija. Visokoobrazovani mladi stručnjaci su naša kreativna i tehnološka snaga. Želimo naglasiti da smo u proteklih desetak godina zapošljavali gotovo isključivo visokoobrazovane ljude te se možemo pohvaliti da imamo više od 95 posto visokoobrazovanih zaposlenika u odjelima prodaje, nabave, tehnologije, razvoja i financija. Osobito smo ponosni jer imamo nekoliko djelatnika na doktorskom studiju na Grafičkom fakultetu u Zagrebu, kao i jednog magistra ekonomskih znanosti, moju malenkost. Kako i sama iduće godine planiram upisati doktorski studij, vrlo vjerojatno ćemo za sljedeću veliku obljetnicu za pet godina imati svoju malu akademsku zajednicu grafičkih znanosti!
Za pet godina se vidimo kao grupa koja će uključivati još neke nove članice, koja će biti predvodnik novih trendova u zemlji i regiji i vodeći proizvođač plastične fleksibilne ambalaže koji izvozi više od 70 posto svojih proizvoda. To planiramo ostvariti kroz vrlo ambiciozan plan ulaganja već u 2012./2013., investicijama u najnoviju i najnapredniju tehnologiju.

Što biste poručili čitateljima, proizvođačima i korisnicima ambalaže, cijeloj branši, koji je put uspjeha, rasta i održivosti?
Naš uspjeh nije došao preko noći. Rasli smo kontinuirano kroz godine, a naročito zadnjih desetak godina. Ponovno govorimo o desetak, a ne par godina. Taj je rast rezultat predanog rada i velikog poštovanja prema vrijednostima koje su stvorili vlasnici i koje imamo obavezu čuvati, kao i stvarati nove vrijednosti koje ćemo ostaviti u nasljeđe novim generacijama. Važno je dugoročno razmišljati i to na način da sve što ulažete danas, a to je ulaganje u djelatnike, u odnose s poslovnim partnerima, u korektne odnose s konkurentima, isplatit će se u budućnosti. Potičemo svakodnevno nastojanje i trud u poslu, pošten pristup, vjeru u sebe i svoje suradnike. Jednako smo tako svjesni i da nema napretka i razvoja bez pogrešaka jer samo oni koji rade mogu i pogriješiti.

(Ž. L.)
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: