« Povratak na sadržaj Broj 4 | Godina 2010

Čari ambalaže na orijentalni način

Zahvaljujući suradnji Instituta za ambalažu i tiskarstvo (IAT) iz Zagreba s turskom kompanijom Tüyap Fairs Inc. bili smo u prilici omogućiti predstavnici Istragrafike, kao članice IAT-a, posjet sajmu Istanbul Packaging. Donosimo Vam pregled događanja i popratnih događaja iz pera Dore Košare.
Već pomalo i tradicionalan, a svakako jedan od značajnijih sajmova na tu temu u ovom dijelu svijeta i ove je godine u Istanbulu održan Međunarodni sajam ambalaže i pakiranja –Istanbul International Packaging Industry Fair 2010. Istanbul Packaging Industry Fair održao se od 16. do 19. rujna 2010. godine u sajamskom i kongresnom centru Tüyap u Istanbulu, a predstavlja najveći i najutjecajniji euroazijski sajam. Član je Globalne asocijacije sajamske industrije (UFI) i Svjetske asocijacije organizatora sajmova ambalaže (COPE).

Sajam je održan u 9 velikih hala (oko 60.000 m2), te je ove godine okupio više od 1200 izlagača iz brojnih zemalja. Najveći broj izlagača bio je iz Turske, no zastupljene su bile i ostale euroazijske zemlje (Belgija, Iran, Italija, Kina, Nizozemska, Njemačka)
Tematski, sajam bi se mogao podijeliti u više cjelina:
  1. Strojevi za proizvodnju ambalaže i pakiranje proizvoda- strojevi za pripremu, tisak, foliotisak, kolorimetrijska mjerenja, izradu štanci, štancanje, lijepljenje ambalaže. No isto tako, uključuje i strojeve za pakiranje - punjenje, mjerenje, rezanje, omatanje, savijanje, prešanje, grijanje, hlađenje, bušenje, zaštitu, transport, etiketiranje, omatanje proizvoda – ovi se strojevi koriste zasebno ili u kombinaciji, ovisno o artiklima i vrsti proizvodnje.
  2. Rezervni dijelovi za strojeve – podrazumijevaju sve materijale i dijelove navedenih strojeva, kao i tvrtke koje nude njihovo servisiranje.
  3. Ambalaža – vrste i namjene ambalaže – kutije, etikete, vrećice, displeji, boce, limenke, kontejneri, tube, laminirana višeslojna ambalaža, plastične kutije i spremnici, dodatni poluproizvodi za zaštitu raznih artikala (folije, razni ulošci, vrećice s vakuumom, itd..)
  4. Dodatni materijali u pakiranju – čepovi, folije, mreže za transport, izolacijski materijali, palete..
  5. Popratne djelatnosti u ambalažnoj industriji – trgovina, inženjering, savjetovanja, testiranja, softverska rješenja, edukacije..
  6. Tehnologije recikliranja ambalaže – ovisno o vrstama i materijalima od kojih je napravljena ambalaža postoje separatori, te strojevi za transport i primarno zbrinjavanje iskorištene ambalaže i otpada.
  7. Skladištenje, logistika i transport – kao završna faza u ambalažnoj industriji, nude se rješenja za automatizaciju sustava, robotiku, skladištenje, označavanje i kodiranje proizvoda.
Od brojnih izlagača koji su predstavljali svoje proizvode, strojeve i usluge, svakako najuočljiviji bili su oni sa samom ambalažom. Dobrih ideja i maštovitosti na izlagaćim mjestima nije nedostajalo, pa su ti štandovi bili i najposjećeniji na sajmu.
Najzastupljenija vrsta ambalaže bile su vrećice i etikete (kartonske, papirnate, polietilenske, polistirenske), kao i ambalaža od kartona i valovite ljepenke. U nešto manjem broju bile su zastupljena i metalna, plastična, staklena i drvena ambalaža.
Na sajmu je naravno bio ponuđen i velik izbor strojeva za izradu navedene ambalaže - vrećice se najčešće rade na rotacionim strojevima tehnikama fleksotiska ili ofseta, eventualno oplemenjuju foliotiskom ili pregom te se naknadno dorađuju po potrebi (laminacija, savijanje, rezanje, ljepljenje, itd.). Tendencija je da se većina tehnoloških procesa radi in-line, tj. samo jednim prolaskom kroz strojeve koji su većinom opet povezani u jednu radnu jedinicu.

Ambalaža od kartona i kaširane valovite ljepenke bila je također prisutna na velikom broju izlagaćih mjesta, gdje je bilo moguće vidjeti impresivna rješenja i oblike, kao i tehnološku izvedbu ambalaže.

Svakako najupečatljivija ambalaža bila je iz premium programa za luksuznije proizvode – alkoholna pića, bombonijere, kozmetiku, parfeme… Efektnost i vizualni dojam navedene ambalaže postignut je najviše interesantnim oblicima i dizajnom, mat-sjajnim efektima lakiranja, te oplemenjivanjem materijala folijama, pregom ili utiskivanjem.

Osobni dojam je da se ipak u određenom udjelu izložaka pretjeralo sa prevelikim brojem efekata (ponajviše folije) koji na taj način ne podižu vrijednost i opći dojam ambalaže nego možda čak i prelaze u kič, te na taj način smanjuju moć ambalaže da privuče potencijalne kupce. Uzrok tome vjerojatno je napredak i sve veća dostupnost tehnologija, što može odvesti u pretjerivanje. Efektna ambalaža najčešće je profinjena, ali i (naizgled) jednostavna.

I na kraju, nakon razgledavanja sajma, ostalo je malo vremena i za upoznavanje s Istanbulom. Samo upoznavanje, jer za grad od 16 milijuna stanovnika koji se prostire na dva kontinenta potrebno je puno više od nekoliko sati. Unatoč nedostatku vremena, šetnja između Aje Sofije i Plave Džamije, kao i stapanje s morem prolaznika po malim uličicama i tržnicama, zaista je poseban doživljaj. A monumentalnost građevina i trgova podsjećaju na značajnu povijest koja je vidljiva na svakom koraku.

Osim egzotičnih mirisa začina i mirodija u zraku, ova metropola po mnogočemu izgleda “zapadnije” od mnogih drugih koji su geografski bliže zapadu. Turista ima u velikom broju, a atmosfera u gradu jako je ugodna i moglo bi se po njemu lutati danima.
No ovaj sam put ipak samo pokucala na vrata Azije, a sve ostalo ostaje za neki drugi sajam i neku drugu priliku…

Dora Košara, dipl. graf. ing., Istragrafika d.d., Rovinj
 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: