« Povratak na sadržaj Broj 2 | Godina 2008

CROPAK godine za Istravino / CROPAK of the Year Goes to Istravino (S. Tomić)

Najviše razloga za slavlje nakon ovogodišnje dodjele CROPAK nagrada imala je riječka tvrtka ISTRAVINO d.d., čija su kvalitetna vina Dajla, tek nedavno lansirana na tržište, ponijela prestižnu titulu CROPAKA GODINE.

Svjesni da je danas ambalaža, uz promidžbu, najmoćnije oružje u svakodnevnoj borbi za opstanak na tržištu, u Istravinu pomno pristupaju kreiranju ambalaže za svaki svoj proizvod. Prema riječima Steve Tomića, direktora marketinga, CROPAK nagrada nije mogla doći u bolje vrijeme.Istravino d.d. je svojom serijom kvalitetnih vina Dajla ove godine trijumfirala i u jakoj konkurenciji osvojila CROPAK GODINE. Što vam znači ta nagrada?

Nagrada CROPAK GODINE veliko je priznanje za liniju kvalitetnih vina Dajla i za tvrtku Istravino. Prije svega želim naglasiti da je linija Dajla potpuno novi projekt od kojeg mnogo očekujemo i da je nagrada CROPAK GODINE došla u najbolje vrijeme, u vrijeme lansiranja proizvoda na tržište, pozicioniranja i komunikacije s ciljanom skupinom. Nagrada CROPAK GODINE umnogome je izmijenila i obogatila naš model komuniciranja s tržištem, a u tvrtki inicirala novi način promišljanja i interes za novim izazovima. Pored velikog značaja za sam proizvod, nagrada CROPAK GODINE u velikoj mjeri pridonosi i izgradnji pozitivnog imidža same kompanije.

Kakve dojmove nosite s ovogodišnjeg CROPAKA?

Kako smo ove godine dobili nagradu CROPAK GODINE, ovogodišnji FEST.A CROPAK će nam ostati u posebnom sjećanju. Međutim, pored nagrade moram istaknuti sav trud organizatora da na jednom mjestu okupi sve najvažnije proizvođače ambalaže, dizajnere i studente s ciljem shvaćanja i objektivne percepcije ambalaže s informacijskog i identifikacijskog, a posebno promidžbenog efekta. Niz stručnih skupova, susreta i nagrada bit će veliki motiv za sve sudionike i šire da uvaže značaj ambalaže, a osobito njezinu dinamičku komponentu, vezanu uz nove tehnologije, promjene u navikama suvremenog potrošača i nove tržišne trendove. Poruka je jasna - bez permanentnog inoviranja ambalaže nema napretka u suvremenom biznisu.

Koje su karakteristike nagrađene ambalaže?

Rafiniran pristup u oblikovanju i konzistentnost dizajna cijele kolekcije, uz korištenje najskupljih materijala (staklo, papir, tisak, pluteni čepovi) i tehnika savršene produkcije. Dizajn u potpunosti korespondira s proizvodom; tipološki nedvosmisleno govori o finim vinima, a uz uvriježene oblikovne kanone, provlači se i suptilna inovacija. Naime, prednja etiketa je zapravo karta Istre, a vinogorje je topografski ucrtano u Istru.

Što je, po Vašem mišljenju, izdvojilo upravo tu ambalažu od ostalih u konkurenciji?

Lijepo oblikovana vina uvijek će biti dopadljivija od npr. lijepo dizajniranih jogurta. To je jednostavno tako. Nemoguće je branding proizvoda promatrati samo kroz dizajn opreme. Dizajn i pojam o proizvodu moraju se prožimati. Ono što se poklopilo kod Dajle je zapravo nekoliko načela dizajna: uočljivost, nepravilna i zanimljiva forma etikete usklađena s formom boce; tipografska izvrsnost – suptilno oblikovana tipografija korespondira s kategorijom proizvoda, te originalnost – kategorija koja ovaj dizajn čini “izvrsnijim” među izvrsnima.

Nagrađena ambalaža nastala je u suradnji s Vetropack Stražom d.d. iz Huma na Sutli, Grafičarom d.d. iz Ludbrega te Studijem Cuculić iz Zagreba. Na koji način odabirete suradnike?

Suradnike ne biramo od projekta do projekta, nego je to dugogodišnja suradnja na relaciji Istravino – Studio Cuculić – Vetropack Straža – Grafičar Ludbreg. Poslovni odnosi definirani su godišnjim ugovorima, što je osnovni preduvjet za kvalitetnu suradnju. Naime, pored naših želja, zahtjeva tržišta i dizajnerskih rješenja, vrlo je važno da te zamisli i kreacije proizvođač ambalaže može i proizvesti, kvalitetno i ekonomski opravdano. Upravo ta spona, poznavanje želja i mogućnosti, razmjena informacija i zajednički projekti omogućavaju postizanje optimalnih rješenja. Pored povjerenja, poslovnosti i međusobnog uvažavanja, konstanta u suradnji je da kreativna i tehnološka rješenja moraju biti utemeljena na profesionalnim kriterijima struke s jasno definiranim ciljem.

Na kraju da spomenem da ovogodišnji CROPAK GODINE nije jedini uspjeh ove ekipe, već smo i prethodnih godina na CROPAKU nagrađivani visokim priznanjima za ambalažu vrhunskog vina Postup te za liniju vina Iločkih podruma.

Istravino tržištu nudi bogat asortiman vina i alkoholnih pića u različitoj ambalaži. Na koji način pristupate razvoju ambalaže za pojedini proizvod?

Kako se proizvodni asortiman Istravina sastoji od dvije linije proizvoda – vina i alkoholnih pića, tako je i model razvoja ambalaže kao sastavnice proizvoda, različit ovisno o kojoj liniji proizvoda se radi.

Međutim, općenito, pri izradi i razvoju koncepta ambalaže poštuju se osnovna pravila – zaštita proizvoda, informativna i promotivna funkcija ambalaže. U slučaju razvoja ambalaže za vina Dajla, specifičnost vina kao proizvoda, definirana ciljna skupina, cjenovna pozicija i kanal distribucije odredili su koncept razvoja ambalaže i nametnuli poštovanje visokih standarda. Potencijalnim kupcima sa svim svojim životnim navikama i stilom, statusom i profinjenim zahtjevima, morali smo ponuditi proizvod u kojem ambalaža ima značajnu ulogu i sastavni je element promotivnog mixa u ostvarivanju konačnog cilja stvaranja branda Dajla.

Stručni tim je temeljito proanalizirao navedenu materiju, uočio sve prednosti i mane, prilike i opasnosti, te donio odluku o realizaciji projekta.

Istravino na CROPAKU sudjeluje od samog početka te nagrade, što dokazuje da Vam je ambalaža značajan dio proizvoda. Koliko, po Vašem mišljenju, privlačna i kvalitetna ambalaža ima udjela u uspješnosti određenog proizvoda na tržištu?

Možemo slobodno reći da je danas ambalaža, uz promidžbu, najmoćnije oružje u svakodnevnoj borbi za opstanak na tržištu. Zasićenost medija i visoki troškovi oglašavanja smanjuju učinke oglašavanja i potenciraju važnost ambalaže u direktnoj komunikaciji s kupcem, osobito na prodajnom mjestu. Možemo mi proizvesti vrhunski proizvod, međutim, ako nije kvalitetno zapakiran, vrijedi upola manje. Kvaliteta i moderno dizajnirana ambalaža naglašavaju osobitost proizvoda, uzdižu ga iznad konkurencije, a ambalaža je postala alat u borbi za postizanje najvažnijih promidžbenih ciljeva – privlačenja pozornosti, stvaranja preferencija i donošenja odluka o kupnji proizvoda.

Pored direktnih učinaka na tržišnu poziciju proizvoda, dobro dizajnirana i kvalitetna ambalaža gradi pozitivan imidž i o samom proizvođaču, te su pojedine tvrtke spojile stil i dizajn sa svojom korporacijskom kulturom.

Značajan dio svog asortimana izvozite. Možete li reći da svojom ambalažom prenosite prepoznatljivi vizualni identitet Hrvatske?

Istravino je jedan od najvećih izvoznika vina u Hrvatskoj. Znatan dio izvoza otpada na zemlje EU. Potrošači koji kao turisti uživaju u blagodatima našeg mora, mediteranske hrane i dobrog vina, po povratku u svoju zemlju mogu na policama pronaći naša vina, prepoznatljive etikete i opreme. Na tom konceptu realizirana je linija vina Dajla. Proizvod je, pored ostalog, zamišljen i kao suvenir. Karta Istre kao podloga za etiketu, informacije i oblik etikete povezuju potrošača sa svim pozitivnim asocijacijama na užitak, Istru i Hrvatsku. Upravo kroz ovakav pristup i povratni efekt širi se prepoznatljiv vizualni identitet Hrvatske.

Predstavljanjem svih nominiranih uzoraka na svečanosti dodjele nagrada vidjeli smo što je novo u hrvatskoj ambalažnoj industriji. Kako prosuđujete dosege hrvatskog razvoja i proizvodnje ambalaže u odnosu na globalnu razinu?

Zapravo jako dobro. Može se reći da nema stvari u sferi grafičkog dizajna i grafičkog proizvoda koja se ne može proizvesti kod nas. U prilog tome ide i podatak da naša ambalažna industrija puno radi za inozemne tvrtke, odnosno pokrivenost uvoza izvozom je oko 80%, čime se druge grane našeg gospodarstva ne bi mogle pohvaliti.

Ono što zapravo zabrinjava je produkt dizajn koji susrećemo gotovo samo u trgovinama. Ako pogledate vinske boce, vidjet ćete da cijelim tržištem (domaćih proizvoda) prevladava nekoliko unificiranih modela. Rijetko će tko naručiti "svoju" prepoznatljivu bocu. Odgovori su uvijek visoka cijena kalupa i boce, male serije, rizična isporuka, međutim stvari treba promišljati kroz dugoročni, a ne kratkoročni benefit. Ako razvijete svoju bocu kao  što je primjer Dajle, to govori nešto i o imidžu kompanije.

Planirate li uskoro na tržište plasirati neki novi proizvod, osvježenu ambalažu...?

Dinamički aspekt pojma ambalaže podrazumijeva permanentno praćenje razvoja novih tehnologija, materijala, navika potrošača, trendova na globalnom tržištu. Danas su te promjene toliko brze da ih je teško pratiti. Imamo sreću da smo u vinarskoj branši koja ima neke tradicionalne vrijednosti i gdje promjene ambalaže nisu tako česte i poželjne. Međutim, trenutno radimo na projektu nove ekskluzivne boce za naša kvalitetna vina od 1 litre te se želimo distancirati od univerzalne boce i stvoriti prepoznatljivu kvalitetu i poželjan proizvod. Pored navedenog, u pripremi su i novi projekti vezani uz liniju alkoholnih pića, te redovito "šminkanje" i redizajn postojećeg asortimana proizvoda.

Priredila: Tihana Lešić
S. Tomić

 

Institut Infoblic

Elektroničko izdanje

Više...

 

PARTNERI: